Evenement organiseren, vergunning
Evenement
Een evenement is bijvoorbeeld een festival, braderie, kermis of concert. Een activiteit die toegankelijk is voor publiek. Voor een evenement moet u, op tijd, een vergunning aanvragen. U vraagt deze vergunning aan in de gemeente waar u het evenement wilt houden. Wilt u in de gemeente Oss een evenement organiseren maar weet u nog niet precies hoe alles gaat verlopen? Maak dan eerst een melding voor de evenementenkalender. Deze kalender (planning) zorgt ervoor dat de gemeente kan inspelen op de spreiding van evenementen. Het is zichtbaar waar en wanneer er activiteiten/evenementen zijn. Daarnaast kan de gemeente de hulpdiensten op tijd informeren.
Wegen en materialen
Wilt u wegen afsluiten of wilt u materialen huren van de gemeente dan kunt u dit apart aanvragen. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.
Tijdelijk schenken alcohol en Zondagswet
Behalve de criteria en algemene regels gelden er misschien nog andere wetten en regels voor uw evenement zoals de Zondagswet(Verwijst naar een externe website) en de Alcoholwet. Voor het verstrekken van alcohol tijdens het evenement (of buiten de horecagelegenheid) gebruikt u het aanvraagformulier ontheffing art.35. Aan de ontheffing zijn kosten verbonden.
Subsidie
Per jaar stelt de gemeente een bedrag beschikbaar voor subsidiëring van evenementen. Kijk of u aan de voorwaarden voldoet.
Vrijwilligersverzekering
De gemeente Oss vindt vrijwilligerswerk belangrijk. Daarom bieden we gratis een vrijwilligersverzekering aan en wanneer dit van toepassing is een collectieve evenementenverzekering.
Reclame maken
Wilt u bekendheid geven aan uw evenement ? Dan kunt een verzoek doen voor het plaatsen driehoeksborden. Voldoet u aan de voorwaarden dan dient u een melding in.
Melding klein evenement
In onze gemeente kan ook een klein evenement worden gemeld. Bijvoorbeeld een buurtfeest. Lees de voorwaarden en algemene regels om te weten of u hieraan voldoet.
Om een aanvraag voor de evenementenvergunning goed te kunnen beoordelen zijn gegevens nodig:
- Plattegrond, met o.a. opstallen, verkeersmaatregelen en situatie van de omgeving;
- Een draaiboek met minimaal programmering/activiteitenoverzicht en inrichtingstekeningen die voldoen aan de vereisten uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP)(Verwijst naar een externe website);
- Een afvalplan kan ook onderdeel zijn van een aanvraag. In dit plan moet aandacht worden besteed aan afvalpreventie, afvalinzameling (met gescheiden stromen), afvalverwerking en het schoon achterlaten van het terrein.
- Afhankelijk van de (voorlopige) behandelclassificatie van het evenement kan verder gevraagd worden om o.a. een veiligheidsplan(Verwijst naar een externe website), ontruimingsplan, verkeers- c.q. mobiliteitsplan, beveiligingsplan, zorgplan etc. in te dienen. Deze onderwerpen kunnen in afzonderlijke plannen zijn uitgewerkt, of in één integraal plan;
- Een akoestisch onderzoek bij een evenement in de categorie 3(Verwijst naar een externe website);
- Overige relevante bescheiden die nodig zijn voor een goed besluit (Awb, artikel 4:2(Verwijst naar een externe website))
Al deze documenten en gevraagde informatie kunnen noodzakelijk zijn voor de afwegingen van de gemeente en de advisering door de (hulp)diensten.
Heeft u nog vragen? Stuur dan een mail naar het team evenementen.
Aan het aanvragen van een evenementenvergunning zijn kosten verbonden.
- een A-evenement en klein evenement zijn gratis
- een B-evenement kost € 500,00
- een C-evenement kost € 1.500,00
Om uw evenement succesvol te kunnen organiseren, is het belangrijk dat de definitieve aanvraag voor de evenementenvergunning, inclusief alle verplichte bijlagen, tijdig worden ingediend. Houd daarbij rekening met de volgende termijnen:
- A-evenementen: uiterlijk 12 weken vóór aanvang van het evenement
- B- en C-evenementen: uiterlijk 18 weken vóór aanvang van het evenement
Let op: dient u de aanvraag te laat in, dan bestaat de kans dat de vergunning niet meer verleend kan worden.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
- Handboek evenementenveiligheid(Verwijst naar een externe website)
- Regionale procesbeschrijving evenementenveiligheid(Verwijst naar een externe website)
- Algemene Plaatselijke Verordening 2025(Verwijst naar een externe website)
- Verordening leges 2025(Verwijst naar een externe website)
- Evenementenbeleid(Verwijst naar een externe website)
- Locatieprofielen centrum gemeente Oss(Verwijst naar een externe website)
- update-evenementenkalender-september-2025(Verwijst naar een externe website)
- handreiking toegankelijke evenementen(Verwijst naar een externe website)