Woning splitsen in aparte zelfstandige woningen
Voor het splitsen van een woning heeft u een omgevingsvergunning nodig. U vraagt de vergunning aan via het Omgevingsloket.
U heeft een vergunning nodig om een woning of pand te splitsen. Dit is een omgevingsvergunning voor woningsplitsing. Bijvoorbeeld als u er meerdere appartementen van wilt maken. De gegevens van de splitsing worden in het Kadaster geregistreerd.
Verder moeten de gesplitste woondelen voldoen aan de eisen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). U moet een vergunning aanvragen als door de verbouwing de draagconstructie verandert of als de indeling verandert van de brandcompartimenten. Dit kan tegelijk met de splitsingsvergunning. Dit kan tegelijkertijd met de vergunning voor woningsplitsing.
Wat zijn de voorwaarden?
De voorwaarden voor het aanvragen van een omgevingsvergunning voor woningsplitsing zijn:
- U bent de eigenaar van het pand.
Wat moet u doen?
Om de omgevingsvergunning aan te vragen heeft u nodig:
- Naam en adresgegevens;
- specificatie van de werkzaamheden;
- gegevens van de locatie;
Wat kost het?
Voor meer informatie over de kosten van een omgevingsvergunning kijkt u in de verordening leges.
Hoe lang duurt het?
De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst op uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
Bent u het niet eens met het besluit?
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.