Loterij organiseren

Bij een loterij kopen deelnemers loten om prijzen te winnen. Voor het organiseren van een loterij is een vergunning nodig. Vraag de vergunning aan bij de gemeente of bij de Kansspelautoriteit.

Bij een loterij verkoopt u loten en kunnen de deelnemers kans maken op prijzen. Het is verboden om een loterij te organiseren zonder vergunning. U vraagt dit aan bij de gemeente. De vergunning wordt verleend voor de duur van maximaal 6 maanden. Tijdens deze 6 maanden mag de organisatie de loterij organiseren en de trekking moet ook binnen deze 6 maanden plaatsvinden.

Voor het invullen van het aanvraagformulier heeft u de volgende gegevens nodig:

  • locatie loterij
  • datum loterij
  • doel loterij
  • aantal loten, prijzengeld en geldwaarde van de prijzen

U komt in aanmerking voor een vergunning als:

  • het doel van de actie van algemeen nut is en tenminste de helft van de opbrengst hieraan besteed wordt.
  • de prijzen of premies mogen niet hoger zijn dan € 4500. Anders moet u een vergunning aanvragen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie, projectbureau kansspelen.
  • een loterijvergunning wordt alleen verleend aan een vereniging, stichting of instelling.

Het is verplicht om de opbrengst van de loterij te besteden aan doelen van algemeen belang. Bijvoorbeeld nieuw clubgebouw, aanschaf muziekinstrumenten.

Zo vraagt u een vergunning aan voor het organiseren van een loterij:

De kosten bedragen € 27,46.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente. Dit moet u binnen 6 weken doen. Als u het niet eens bent met de uitspraak over het bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.