Klacht over een ambtenaar of bestuurder (Ombudscommissie Oss)
Vindt u dat wij u niet netjes hebben geholpen? Dan kunt u een klacht indienen.
U kunt een klacht indienen als we u:
- onaardig, onjuist of vervelend te woord hebben gestaan
- onjuiste of onvoldoende informatie hebben gegeven
- niet teruggebeld hebben, terwijl wij u dat hadden beloofd
- niet op tijd antwoord op uw brief of aanvraag hebben gegeven
- niet in contact hebben gebracht met de juiste persoon
Wat doet de Ombudscommissie met uw klacht
In de Algemene wet bestuursrecht(Verwijst naar een externe website) staat dat de gemeente de klacht in eerste instantie zelf moet behandelen.
Bent u niet tevreden met de reactie van de gemeente op uw klacht? Dan kunt u in beroep gaan bij de Ombudscommissie.
Deze commissie is onafhankelijk en onpartijdig.
Wat moet u doen?
- u dient uw klacht digitaal in
- of u dient een klacht schriftelijk in bij de Ombudscommissie, antwoordnummer 10018, 5340 VB Oss (U hoeft uw envelop niet te frankeren)
- of u kunt in het gemeentehuis een formulier hiervoor halen
Bent u het niet eens met het besluit?
Als u in beroep gaat, dan luistert de commissie naar uw verhaal en dat van de betrokken medewerker. De commissie geeft een oordeel over uw klacht. Ook probeert de Ombudscommissie het vertrouwen tussen u en de gemeente te herstellen.
Blijkt uit uw klacht dat er dingen niet goed zijn gegaan of beter kunnen? Dan adviseert de Ombudscommissie de gemeente om dit in de organisatie te verbeteren.
Privacy
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Hebt u nog vragen?
Vragen over de Ombudscommissie of de klachtenprocedure?
E-mail: ombudscommissie@oss.nl(Verwijst naar een e-mailadres)