Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

Iedereen die in Nederland woont, moet ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP). Kloppen uw gegevens in de BRP niet? Of wilt u uw gegevens na een adoptie of geslachtswijziging laten wijzigen of verwijderen? Geef dit dan door aan de gemeente waarin u woont.

In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

U kunt uw gegevens inzien via MijnOverheid.nl(Verwijst naar een externe website). Kloppen uw gegevens in de BRP niet (meer)? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

Bent u geadopteerd? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór adoptie of geslachtswijziging aanpassen of verwijderen.

Na adoptie kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

  • uw naam
  • één of beide ouders
  • de bij adoptie verloren nationaliteit
  • adresgegevens van voor de adoptie
  • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie

Na geslachtswijziging kan de gemeente gegevens wijzigen of verwijderen over:

  • uw naam
  • uw geslacht
  • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner 

Als uw gegevens in de BRP niet kloppen, moet u dit kunnen bewijzen. U moet ook kunnen aantonen wat de juiste gegevens zijn.

De voorwaarden voor het wijzigen of verwijderen van de gegevens na adoptie of geslachtswijziging zijn: 

  • Er is sprake van adoptie of geslachtswijziging.
  • Het gaat om gegevens van vóór de adoptie of de geslachtswijziging.
  • De adoptie of geslachtswijziging is afgerond. 
  • U bent ouder dan 16 jaar.

Kloppen uw gegevens niet en wilt u dit aanpassen? Dat kunt u op 2 manieren aanvragen:

  1. Stuur dan een verzoek per post. Beschrijf om welke gegevens het gaat en vergeet niet om naam, geboortedatum en adres op te schrijven. Stuur het verzoek naar:

Gemeente Oss
Afdeling Burgerzaken
Postbus 5
5340 BA Oss

2.  Aan de balie van de afdeling Burgerzaken. Dit is altijd op afspraak.

We bekijken per verzoek welke gegevens wij precies van u nodig hebben. Een medewerker van de afdeling  Burgerzaken neemt contact met u op om dit te bespreken.

De gemeente beslist binnen 4 weken over het aanpassen van de gegevens. Gaat het om gegevens over uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kan de gemeente de termijn met 8 weken verlengen. Het verwijderen van gegevens van vóór een adoptie of geslachtsverandering gebeurt binnen 4 weken.

Duurt deze termijn te lang? Bijvoorbeeld omdat u boetes krijgt door de foute gegevens? Vraag hulp bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties.(Verwijst naar een externe website)

Als de gemeente uw wijzigingen niet doorvoert, kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.

Kan de gemeente uw gegevens niet corrigeren? Doe een melding bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties.(Verwijst naar een externe website)

Vragen? Chat met ons!

Beschikbaar op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.

Start een chat (Verwijst naar een externe website)