Briefadres aanvragen

Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling.

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • (tijdelijk) geen woonadres heeft
    • korter dan 2 jaar in het buitenland bent en beroepshalve vaart op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft
    • in 1 jaar tijd maximaal 8 maanden in het buitenland bent
    • in een gevangenis verblijft
    • in een psychiatrische inrichting verblijft
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Zo vraagt u een briefadres aan:

  • U neemt contact op met de gemeente waar het briefadres is.
  • U geeft door:
    • waarom u een briefadres nodig heeft
    • voor hoe lang u verwacht het briefadres nodig te hebben
    • de schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
    • een geldig identiteitsbewijs of kopie hiervan van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
    • uw eigen geldige identiteitsbewijs

Verder neemt u in sommige situaties andere documenten mee, zie hieronder.

Bij verblijf in het buitenland

  • Tickets met datum heen- en terugreis
  • Visa
  • Contracten werkgever met daarop de periode dat u wordt uitgezonden
  • Studieverklaring van de onderwijsinstelling in het buitenland met daarop de looptijd van de stage/studie
  • Huurovereenkomst woonruimte buitenland
  • Huisbewaringsformulier van uw woning in Nederland

Als woningzoekende

bewijsstukken dat u actief op zoek bent naar woonruimte:

  • Inschrijving bij woningcorporatie
  • Inschrijving(en) bemiddelaars antikraak
  • Inschrijving(en) bij kamerverhuursites

Bij echtscheiding

Documenten waaruit blijkt dat u bezig bent met het aanvragen van een echtscheiding of inmiddels bent gescheiden zoals:

  • Verzoekschrift van echtscheiding
  • Echtscheidingsvonnis
  • Andere gerechtelijke stukken

Bij korte periode tussen 2 woonadressen overbruggen

Als uw nieuwe woonruimte nog niet is opgeleverd, stuurt u mee: een kopie van het huurcontract, het koopcontract of de leveringsakte.

Een briefadres aanvragen is gratis.

Vragen? Chat met ons!

Beschikbaar op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.

Start een chat (Verwijst naar een externe website)