Adresonderzoek

Denk je dat er iemand op je adres staat ingeschreven die er niet (meer) woont? Vraag dan de gemeente een adresonderzoek te doen.

Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

Hoe kan ik een adresonderzoek laten doen?

U kunt op 2 manieren vragen om een adresonderzoek

  1. Per post
    Stuur een brief naar Gemeente Oss, afdeling Adresonderzoek, Postbus 5 5340 BA OSS. Schrijf in de brief de reden waarom u het adresonderzoek aanvraagt. En geef zoveel mogelijk gegevens van de persoon over wie het gaat, zoals: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van de werkgever.
  2. Aan de balie
    U kunt uw aanvraag ook aan de balie doen. Maak daarvoor eerst afspraak.

U hebt nodig:

  • uw geldige identiteitsbewijs 
  • bewijs dat u de eigenaar of huurder bent van de woning
  • eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen

Wat gebeurt er als ik een adresonderzoek?

Met een adresonderzoek bekijkt de gemeente of de gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) kloppen. Blijkt daaruit een fout, dan gaan we die herstellen. Het starten van een onderzoek wil niet zeggen dat we iemand meteen uitschrijven van het onderzoek adres. De betreffende persoon is zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte van het woon- of briefadres.

Wat gebeurt er als de juiste verblijfplaats niet achterhaald kan worden?

Dit kan ertoe leiden dat we de betreffende persoon uitschrijven naar een onbekende bestemming. Dit wil zeggen dat iemand als niet-ingezetene wordt geregistreerd. Daarmee vervallen ook zijn of haar rechten als ingezetene van de gemeente.

Kan ik mijn aanvraag nog intrekken?

Ja, u kunt uw verzoek intrekken. Dit kan alleen aan de balie. Maak hiervoor een afspraak.

Ik heb een onderzoek aangevraagd, waarom krijg ik nog steeds brieven van de gemeente geadresseerd aan deze persoon?

Wanneer een onderzoek wordt gestart, stuurt de gemeente brieven naar het laatst bekende adres. Er is immers nog geen nieuw adres bekend. Is de post niet voor u bestemd, stuur deze dan altijd terug naar de afzender.

Ik vermoed dat er iemand onterecht op mijn adres staat ingeschreven, maar ik weet dit niet zeker. Kan ik ook dan een onderzoek aanvragen?

Ja, ook wanneer je er niet helemaal zeker van bent, kun je een onderzoek aanvragen. Wanneer de persoon in kwestie niet op jouw adres staat ingeschreven, krijg je van ons bericht dat we het verzoek om die reden niet verder in behandeling kan worden genomen. Staat er nog wel iemand anders op jouw adres geregistreerd, dan start de gemeente een onderzoek.

Kan ik mijn DigiD nog gebruiken als er een onderzoek naar mij loopt?

Nee. Zo lang iemands adresregistratie wordt onderzocht, is zijn of haar DigiD geblokkeerd.

Wij proberen het adresonderzoek binnen 3 maanden af te ronden. Graag ontvangen wij zoveel mogelijk aanvullende informatie over de persoon die in onderzoek staat.

Vragen? Chat met ons!

Beschikbaar op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.

Start een chat (Verwijst naar een externe website)